Juridisk hjälp vid dödsfall

Förvaltning av dödsbo

När en människa dör uppstår många praktiska saker att ta itu med. Först och främst skall någon eller några förvalta boet, dvs ta hand om post, betala räkningar, säga upp abonnemang mm. I många fall löser man det inom familjen men ibland finns varken tid eller ork för detta. Då kan man överlåta detta uppdrag till en boutredningsman, antingen genom att lämna fullmakt till någon man själv utser eller så utser tingsrätten en sådan.

Bouppteckning

Nästa steg är att en bouppteckning som regel görs, det skall ske inom tre månader från dödsdagen. En bouppteckning fastställer vilka som är dödsbodelägare och vilka tillgångar och skulder som finns i boet. En bouppteckning kan vara mer eller mindre komplicerad och har man själv inte de juridiska kunskaperna bör man ta hjälp med detta.

Mariestad-Töreboda-Vadsbo Begravningsbyrå ererbjuder dessa tjänster.

När boet inte har andra tillgångar än att de täcker kostnaden för begravningen och gravsten kan man i stället för en bouppteckning ansöka hos kommunen om att göra en dödsboanmälan. Det är kommunen som gör denna dödsboanmälan. Om det finns en fastighet bland tillgångarna måste en bouppteckning alltid göras. Detsamma gäller om den döde hade stora skulder.

Arvskifte

Om boet består av flera dödsbodelägare skall ett arvskifte göras. Arvskiftet är en handling som reglerar hur arvet skall fördelas mellan delägarna. Finns make eller sambo skall som regel en bodelning göras först eller i samband med arvskiftet. Låt oss hjälpa till med arvsskiftet.